(pentru varianta mai scurta vezi mai jos video-ul sau downloadeaza direct Caietul posesorului)

Cel mai mare blocaj pe care l-am vazut recent la foarte multi posesori de magazine online este acela ca firma sau freelancerul de unde au cumparat magazinul online (sau site-ul, catalogul, aplicatia online etc) nu mai fac personalizari sau integrari. Si raman cu o varianta nu tocmai la zi a magazinului cumparat.
Acestia nu le mai faci nici modificari de frontend – cum arata site-ul, nici de backend – cum functioneaza in spate site-ul.
In esenta este un mindset gresit ca te concentrezi pe ce NU ai versus ce ai deja dar despre asta voi vorbi cu alta ocazie.
Ce este important acum este ce poti tu sa faci astfel incat dupa ce ai platit niste bani sa nu fii legat de acea firma.

Si solutia cea mai la indemana este sa faci de la inceput Caietul proprietarului de magazin online. Daca nu ai facut-o din momentul in care ai facut contractul, nu e tarziu sa o faci nici acum. Macar stii unde mai poti incerca sa negociezi sau unde ai o problema pe care va trebui sa o rezolvi inainte de a deveni urgenta.

Pentru a intelege ce contine aceast Caiet al proprietarului ar fi bine sa detaliem putin ce cumperi de fapt atunci cand cumperi un magazin online.

 

 

 

Asa de la distanta pare ca de fapt cumperi DOAR ceea ce vezi – in limbaj de specialitate – frontend-ul. Insa in realitate acel frontend depinde de un engine – motorul site-ului, niste plugin-uri/module externe, niste personalizari de backend sau interfatari cu servicii externe si baza de date – continutul pe care-l creezi – poze, video, descrieri de produse, preturi, filtre etc. In plus toate functioneaza pe un anumit server – unde cumperi hosting si sunt accesibile la o anumita adresa web – domeniul – prin intermediul unui nameserver – cel care face legatura intre domeniu si hosting.

1. Engine-ul

Ar fi bine sa stii daca este open-source sau nu, ce varianta este si cum ai acces la el. Daca ai.
Daca este open-source un ftp/cpanel ar fi ideal. Pentru ca acolo ai si plugin-urile si modulele externe si personalizarile.
Daca nu este open-source atunci verifica in contract ce se intampla cu el daca nu mai colaborezi cu firma respectiva – variantele fiind sa platesti o taxa fixa de licenta si sa-l poti folosi ulterior sau sa platesti o taxa lunara si sa-l poti folosi. Daca nu-l mai poti folosi atunci cand contractul actual nu te mai avantajeaza sau daca esti pe o solutie SaaS atunci singura ta grija este sa ai backup-ul datelor. Poti sa sari direct acolo (in video detaliez foarte mult aceste aspecte).

2. Plugin-uri/module externe

Ar fi bine sa le cumperi tu ca sa ai direct licenta lor de folosire.
Daca nu poti atunci este obligatoriu sa ceri copie dupa factura de achizitie ca sa nu te trezesti cu pluginuri piratate care nu iti vor mai functiona cand ti-e lumea mai draga.
De asemenea sa te inscrii pe lista de update-uri si notificari a dezvoltatorului ca sa stii cand urmeaza sa se faca un update, ce cerinte de engine are sau daca cumva acel plugin iese de la dezvoltare si iti va trebui altul. Daca faci update-uri la engine vei consulta intai si site-urile pluginurilor ca sa vezi ca sunt compatibile.

3. Personalizari backend

Aici sunt incluse integrarile facute de firma care iti livreaza magazinul. Cu firmele de curierat, cu procesatorii de carduri, cu softul tau de gestiune/contabilitate, cu orice altceva. E bine sa stii aici locatia aproximativa a acelor fisiere si daca sunt obfuscate/compilate sau nu. Cat timp platesti pentru ele ai putea cere sursele DAR daca se foloseste un modul intern proprietar ar fi bine macar sa stii unde se gaseste daca ceva nu merge si trebuie inlocuit cu un altul nou. Nu e nicio tragedie ca nu mai lucrezi cu firma initiala – de cele mai multe orice programator senior iti poate face un modul de inlocuire.

4. Frontend

Cum arata site-ul. Varianta ideala este ca acesta sa fie implementat intr-un sistem de template-uri – freemarker, velocity, smarty, etc. Important este sa nu fie compilat/obfuscat – pentru ca asta e facut cam pentru tine si pentru asta dai banii. Si vei avea foarte des nevoie sa umbli acolo. Daca este inchis/compilat/obfuscat atunci ar trebui sa ai cel putin o metoda de a adauga un fisier CSS nou, un fisier JS nou si eventual diverse alte coduri in footer sau header. de exemplu – facebook pixel, coduri de remarketing, etc. Cu un fisier CSS si ceva JS orice programator ti-l poate schimba radical. Daca ai acces la el – ftp, file manager, cpanel, orice alt sistem de a modifica fisierele respective. Daca are acces si la codul html template atunci chiar nu mai depinzi de firma initiala.
Detaliez asta destul de mult in video-ul de mai jos.

Cele mai multe firme mascheaza faptul ca nu iti dau acces la aceste fisiere prin asa-numita garantie – daca iti dau acces la acele fisiere pierzi garantia site-ului. BTW – ce inseamna garantia unui site?!? pentru ca daca imi faci un site si are bug-uri nu tot tu ar trebui sa le rezolvi? Daca cumperi windows si nu merge ceva bine nu primesti gratuit update-ul cu prima ocazie?  Idem orice alt soft. De ce cu magazinul tau online ar exista o perioada de garantie? Daca nu te prinzi de bug decat dupa acea perioada?!
Ce poti face daca se invoca clauza de garantie este pe de o parte sa ai backup la ORICE modificare din site ca daca se strica ceva sa pui repede la loc, si foarte important sa ai backup la ce ti-au livrat ei initial – pentru ca daca se strica ceva, pui codul initial la loc si vezi daca e de la tine sau de la ei. A doua solutie, mai simpla, este ca toate modificarile sa fie in 2-3 fisiere – un CSS separat, un JS separat, un HTML/php/jsp/etc in footer. Daca ceva nu merge, stergi tot ce e in acele fisiere si revii la original pentru a beneficia de garantie. E ca si cand ti-ai instala aplicatii pe smartphone, acesta s-ar bloca si ii dai un factory restore. Daca tot nu merge e de la ei. Daca merge atunci esti mai atent pe viitor ce aplicatii instalezi.
ATENTIE insa – toate aste vin cu responsabilitati – daca pe de alta parte strici ceva acolo si nu ai backup e de inteles sa fii facturat ca sa iti puna ei la loc varianta originala sau sa isi dea seama cam ce ai stricat si sa repare. Si asta poate costa foarte mult.

5. Baza de date

Continutul site-ului – poze, video-uri, pdf-uri, descrieri produse, filtre, preturi, stocuri, clienti!, loguri server cu informatii importante pentru profilarea clientilor, abonatii la newsletter. Primul lucru pe care ar trebui sa-l faci acum este sa verifici contractual vorbind cine are dreptul de proprietate asupra lor. Si mai ales ce se intampla cu ele la sfarsitul contractului – iti sunt predate si sterse de la furnizor/hosting, dupa cat timp sunt sterse etc. De asemenea cine are acces la ele pe durata contractului si ce clauze de confidentialitate au. Pentru ca ultimul lucru pe care ti l-ai dori este sa iti fure cineva baza de date de clienti pentru ca furnizorul a lucrat cu un freelancer care avea acces la ea.
Daca exista mai multe magazine in platforma atunci poti cere sa ti se faca un script care saptamanal, lunar etc sa curete datele de la restul magazinelor si sa-ti transfere baza de date, logurile si restul fisierelor – poze, video, pdf-uri prin dropbox/btsync/ftp sau orice alt tool.
Daca ai o solutie inchisa/SaaS atunci trebuie sa ai undeva un buton de export a tututor datelor in format CSV/XML/etc. Atentie, de obicei, acest tip de export contine doar linkurile spre poze si video-uri si ar trebui facut un script care sa le downloadeze separat.

Important este sa ai pe laptopul tau sau pe un calculator din firma backup-ul acelor date. Pentru ca altfel daca se intampla ceva cu ele ai ramas fara.

Cea mai la indemana solutie sa vezi ca primesti toate datele este sa faci o copie a magazinului pe alt server sau la tine pe calculator sau pe orice alt calculator din firma. Sau sa intrebi un expert daca ce ai primit e TOT. Poti folosi si Caietul proprietarului de magazin online de mai jos. Il primesti direct pe e-mail si cu aceeasi ocazie te abonezi si la alte informatii de la mine care nu sunt neaparat public pe blog. Daca nu vrei, downloadeaza doar Caietul si da-i unsubscribe. Folosesc mailchimp si are el grija sa nu te mai deranjez daca nu vei dori asta. Dar sunt sigur ca vei mai primi numai informatii interesante pe viitor.

Daca nu ai un expert la indemana iti recomand mai ales pentru astfel de joburi unde expertul ar trebui sa te reprezinte, in loc sa intrebi un prieten sa-ti recomande unul, sa folosesti site-uri de freelanceri unde respectivii primesc calificative si tin la reputatia lor. Poti merge pe elance/freelance/upwork sau cum se mai cheama si sa postezi o cerere foarte simpla si clara – “am nevoie de o persoana care sa-mi spuna daca ce am primit de la firma este TOT ce am nevoie sa instalez pe alt server magazinul meu online” sau sa inchiriezi un super-expert platit la minut pe hackhands de exemplu. In 5-10 minute iti va spune daca ai tot. Sau sa te duci la un consultant de acceptanta care sa te reprezinte sau sa te invete cum sa negociezi cu furnizorul respectiv ca sa primesti tot ce ti se cuvine – exista sansa sa fii prostit ca “nu se poate”, cum am vazut de atatea ori. Daca nu se poate ca nu stiu ei atunci le explica consultantul, daca nu se poate ca nu vor… ei bine… exista solutii.

Am lasat la urma chestiunile de baza – domeniul, hostingul, nameserverele pentru ca daca ai un magazin online probabil ca stii deja informatia asta. Am pus-o insa sub video daca cumva vrei sa verifici ca nu ti-a scapat nimic.

6. Domeniul

Adica adresa www.magazinul-meu-frumos-si-destept.ro. Pe care, pentru romania o cumperi de unde vrei, dar in final vei avea o parola la ROTLD (registrul roman de evidenta a domeniilor) unde vei seta ceea ce se cheama nameserverele.
Ar fi bine ca acest domeniu sa il cumperi tu sau sa fie cumparat direct pe datele firmei tale si cu un e-mail la care ai acces. Pentru ca mai tarziu vei avea nevoie de parola de acolo si va fi urgent si sa nu stai sa astepti dupa vreunii. Cu care poate n-ai mai vorbit de ani de zile.
Daca nu e deja cumparat pe numele tau vorbeste sa ti-l cedeze. Nu au voie sa ti-l vanda, doar sa ti-l cedeze. Daca nu vor – consulta un avocat. Daca e brandul tau, eventual inregistrat, il poti obtine relativ usor.

7. Nameserverul

Serverul care face legatura intre www. … .ro si locatia fizica/adresa ip de internet (aia de forma 82.123.55.43) unde se afla de fapt aplicatia pe care o vezi cand accesezi domeniul. Nameserverele se seteaza la rotld si de obicei sunt oferite de firma unde ai hosting-ul sau de providerul solutiei. Le poti schimba oricand vrei. Important este ca atunci cand le schimbi sa fii foarte atent la adresa serverului de e-mail – tot aici se defineste – sa nu ramai fara mailuri; sa mai fii atent si la setarile SPF si DKIM – adica alea care certifica ca tu esti cel care trimite mailurile – ca sa nu intre in spam asa usor si la alte subdomenii cum ar fi ip-ul depozitului, al biroului sau al centralei telefonice inteligente.

8. Hostingul

Adica pe ce server ai aplicatia. Ideal ar fi sa-l platesti tu ca sa ai controlul. DAR o alternativa buna e sa il plateasca firma care ti-a dat magazinul pentru ca atunci probabil se ocupa tot ei de mentenanta. Daca ai php si un cpanel de obicei firma de hosting se ocupa de astea – si iti recomand una mare care sa-ti dea suport 24/7. Aici trebuie sa ai grija sa nu uiti sa-l platesti, ca ramai fara tot. Ideal ar fi sa ai un cpanel – ca sa poti seta dintr-un singur loc si nameserverele si e-mailul si altele. A doua cea mai buna varianta e sa ai FTP – adica o modalitate de a ajunge la acele fisiere. Daca esti pe o solutie SaaS – atunci scapi de grija asta.Momentan.

Cam asa arata primele 2 pagini din caietul posesorului de magazin online.
CaietulPosesorului