Tag Archives: promovare magazin online

Despre concurenta si magazine online

De foarte putine ori discutam ce inseamna de fapt concurenta in zona de magazine online.

Pentru ca exista cu adevarat concurenta doar in telecom si detergenti (sau alte fmcg). Unde batalia se da pe prostit clientul si mutat ieftin marfa.

In zona de magazine online nu exista concurenta.
Nu in Romania. Exista eventual orgolii si mandrie. Ca daca tu vii dupa mine, faci ce fac si eu, eventual la fel ca nu te-a dus capul mai mult atunci eu am statutul vechimii si sunt mai destept si frumos decat tine. Iar tu te ambitionezi ca eu cred ca sunt mai destept si frumos decat tine si incepi sa faci tot felul de actiuni prostesti ca poate, poate eu realizez ca si tu esti destept. Si frumos.
Cred ca e chestie culturala. As zice posibil balcanica. Bine exprimata in “capra vecinului”. N-am vazut-o in culturile vestice/germanice.  Am vazut-o in cele latine.

Realitatea insa este ca atat timp cat piata este in crestere nu exista concurenta. Putem sa ne batem toti pe cei 3 clienti care cumpara online genul nostru de produse sau pe cei 1000 care le cumpara offline. Si sa incercam sa-i aducem sa le cumpere online. Le e mai bine si lor. In cele mai multe cazuri DACA cumpara online, nu vor mai plati showroomul, agentul care asteapta sa intre cineva in showroom sau costul de expunere/stocare marfa. Plus ca daca au rabdare noi le putem aduce la bucata direct din China. Si, cumparand online, nu vor avea costuri indirecte de timp pierdut la coada, benzina/transport sau in deplasare.
Nu ati patit si voi ca pentru 7 lei un client sa vina 2 ore din partea cealalta a orasului ca sa ridice personal produsul de la magazinul online? si sa te tina ocupat 15 minute, timp in care mai ambalai/vindeai 10 comenzi?
Nu am fost si noi in situatia asta?
In loc sa stea pe fundul lui si sa se gandeasca cum ar putea sa-i ajute pe altii cu ce stie/poate ca aia sa-i plateasca 9 lei in cele 2 ore pierdute?! Banii se fac DOAR atunci cand creezi valoare pentru altii.
Care mai apoi te platesc pentru asta.
Punct.

Daca totusi nu exista cei 1000 care sa le cumpere in offline ci aia 3 sunt de toti atunci avem doua variante.
Prima este ca suntem pe o piata noua. De ceva ani incoace a crescut sensibil nivelul de trai si venitul mediu al romanului deci e deschis spre tot felul de hobbyuri (de exemplu). Asta se va vedea daca dupa ce lansezi tu, in maxim 2-3 luni, mai apar cel putin 3 care vand acelasi lucru. Iar daca dupa un an mai apar 100 atunci sunt sanse sa faci multi bani din asta. Si daca stii cum, vei beneficia foarte mult de avantajul primului sosit in piata. Si ca sa nu lansezi aiurea te poti uita intai pe olx si okazii sau da o fuga in dragonul rosu. Daca nu vinde cineva acolo atunci nu esti in situatia asta.

Dezavantajul primului sosit fiind ca te va costa mult mai mult decat ai crede initial. De-aia e bine sa fii al treilea. Sau al 100-lea. Asta daca NU pornesti de la premisa ca “money is in the list”. Adica cu cat ai o audienta mai mare cu atat vei vinde mai mult. Nuuu… daca nu vrei sa pierzi bani mindsetul este ca nu ai o problema de achizitie clienti ci una de conversie clienti. Cele mai multe magazine nu au o problema de achizitie. Au una de conversie!! Trebuie sa treaca de la permission marketing la attraction marketing.
De ce sa aduci 1000 de oameni in site din care sa cumpere 10 cand poti aduce 100 din care sa cumpere 30. Nu stii cum sa faci asta? Spune-mi mai jos cu ce te ocupi si incerc sa iti dau niste idei. Dar gandeste si tu – “attraction marketing”. Nu degeaba se cheama asa.
30% rata de conversie e un mit? eu l-am vazut cu ochii mei. educational marketing ii zicea acum 3 ani. atentie – pentru produse fizice! nu digitale.

Al doilea caz este cand produsele sunt atat de nisate incat cei 3 sunt TOTI. Raportati la populatia romaniei. Unul din ei fiind chiar tu, restul 2 prieteni. Cum era SUP (stand up paddle) acum 5-6 ani. Pentru ca inca nu avem putere de cumparare chiar asa de mare. Mai asteapta. E ca si cand ai vrea acum sa vinzi rachete pentru mers pe luna. In Romania. Or fi 3 oameni interesati.

Vestea cea mai buna cand intri pe o nisa noua este daca dupa un timp, ideal cat mai rapid, cineva mare din piata intra si el.
Pentru ca daca intra emag de exemplu intr-o nisa acea nisa devine main-stream. Cum a fost cu cartile, turismul, asigurarile sau masinile. Ia el o cota de piata la fel cum vei lua si tu mult mai mult decat ai sperat vreodata. Doar pentru ca esti acolo. Si poti face exit spre un alt retailer mare sau poti avea un lifestyle business – adica un business care sa-ti plateasca cu minim de efort/fara stres – gradinitele, vacantele, benzina, chiriile si orice altceva mai ai de cheltuit.

Si toate astea sunt valabile si cand vinzi altele – platforme pentru magazine online, servicii de seo sau ppc, consultanta sau altele.

Si mai e o chestie apropo de asta – de doua mii de ani incoace “niste baieti” au ajuns la concluzia ca daca vrei sa ti se intample un anumit lucru bun atunci trebuie sa gasesti pe cineva care are nevoie de ce ai tu nevoie si sa-l ajuti sa-l dobandeasca. Vei fi cu un pas mai aproape de ce-ti doresti. Se cheama karma. Intrebati-l detalii pe Octavian. Sau cum spunea Dragos – “trimit clienti concurentei pentru ca imi doresc sa le mearga bine; e o dorinta pur egoista; am auzit eu ca asa imi va merge si mie bine”.

Daca vezi ca un client nu se potriveste tie – trimite-l la “concurenta”. La cel mai potrivit “concurent” al tau nu la cel mai nasol ca sa vada cat de bun erai tu. La un moment dat iti va multumi si poate va reveni si la tine cand vei fi pregatit sau te va recomanda. Nu poti vinde la toata piata. Oricat ai vrea asta. Te va consuma. Fizic, financiar si mental.

Se cheama abundenta.

Nu va sfiiti sa dati like, share pe timeline-ul vostru, forward prietenilor sau sa comentati cu bifa de post pe facebook. Hai sa facem o lume mai buna impreuna.

De fapt, cat trebuie sa investeasca un magazin online in promovare?

am vazut un post pe o tema interesanta – cat trebuie sa investeasca un magazin online in promovare – si daca 3000 de euro erau mult sau nu – http://mariussescu.ro/magazin-online-promovare/ (articol pornit initial de la exemplul de strategie de marketing a unui magazin online de home&deco).

discutia se pune putin altfel – daca investesti de exemplu 100 de lei in promovare si scoti 101 nu-i asa ca ai vrea sa investesti 1000 si sa scoti 1010? sau 10000 si sa scoti 10100? prima problema fiind ca acea crestere nu e liniara. a doua fiind ca poate n-ai disponibili 10000 de lei. presupunand insa ca ai avea cresterea liniara si ca n-ai avea banii sunt absolut convins ca oriunde te duci, prieteni, banca, si le arati asta iti vor imprumuta banii si veti putea imparti profitul.

problema reala insa, este atunci cand, la un moment dat, ajungi cu profitul zero – adica investesti sa zicem 1000 de lei si scoti 1000. investesti 1001 si scoti 1000.5 (adica minus). caz in care brandingul si tot ce spui tu acolo conteaza mai putin pentru ca sunt necuantificabile direct. ce poti cuantifica este LTV – lifetime value of customer. adica, cam cat iti va cumpara clientul in medie pe “toata” durata lui de viata (sau de obicei pe 1-2 ani – pentru ca metoda asta ajunge la break-even din experienta mea oriunde intre 36 si 54 de saptamani).

caz in care daca tu acum investesti de exemplu 3000 de euro in promovare si scoti 2000 in total DAR pe urmatorii 2 ani din acei 3000 vei scoate 3500 – e acelasi rationament ca mai sus. te vei duce la banca sau la un prieten, vei luat 12000 euro, vei scoate 6000 de euro in total acum si 15000 euro in urmatorii 2 ani.

realitatea insa este “volatilitatea” investitiei. pentru ca poti estima foarte usor aceste lucruri, si chiar ar fi bine sa ti le calculezi. pentru ca te vor ajuta pe viitor sa vezi unde ai de lucrat – branding, continut de calitate, seo, email marketing, remarketing, ux etc.

nu vei mai bajbai aplicand toate metodele de pe internet ci vei stii exact ce sa cauti si sa faci.

si astfel iti va rezulta ca vei avea nevoie per total de un buget de, sa zicem, 20 000 euro pana ajungi la break-even in 46 saptamani si te vei astepta la un profit de 40 000 euro dupa 2 ani (ROI – 100%/2 ani – orice banca ar fi invidioasa 🙂 ). “volatilitatea” insa inseamna ca daca iti apare un concurent nou, daca apare un furnizor nou, daca se schimba ceva in piata si, din calcule, rezulta ca tie iti mai trebuie inca, sa zicem, 2000 de euro in plus la cei 20 000 ca sa obtii in final aceleasi cifre (+2000 de euro) aproximativ in acelasi timp si NU ii ai – atunci s-au cam dus toti pe apa sambetei. pentru ca breakeven-ul se va muta de la 46 de saptamani la 180, si profitul dupa 2 ani din 22000 se va face 23000 (adica doar 1000 peste investitie).

caz in care, tu ca patron, vei fi invidios pe angajatii tai care vor fi castigat mai multi bani decat tine in tot acest timp. si la fel se poate intampla si dupa 3 ani. si dupa 5 ani. tot ce poti face este “sa-ti stii lungul nasului” – adica sa stii cand si unde te opresti si ce riscuri nu ai acoperite. si niciodata sa nu-ti investesti toti banii intr-un singur business. investeste 1/10 din ei, fa calculele si vezi ce rezulta. daca merita da-i bataie, daca nu atunci cauta altceva. daca merita si se intampla ceva vei avea tot timpul backup.

metoda de calcul am numit-o eu “comert electronic strategic” si o voi detalia aici in masura interesului din partea ta. este extrasa de noi din analiza catorva sute de magazine on line pe care le-am lansat impreuna cu clientii nostri in ultimii 12 ani de activitate.

lasa-mi un comentariu cu intrebari, aboneaza-te la lista, da share/like etc si eu voi continua sa detaliez metoda.