Comert electronic de la A la Z
Blog

De fapt, cat trebuie sa investeasca un magazin online in promovare?

am vazut un post pe o tema interesanta – cat trebuie sa investeasca un magazin online in promovare – si daca 3000 de euro erau mult sau nu – http://mariussescu.ro/magazin-online-promovare/ (articol pornit initial de la exemplul de strategie de marketing a unui magazin online de home&deco).

discutia se pune putin altfel – daca investesti de exemplu 100 de lei in promovare si scoti 101 nu-i asa ca ai vrea sa investesti 1000 si sa scoti 1010? sau 10000 si sa scoti 10100? prima problema fiind ca acea crestere nu e liniara. a doua fiind ca poate n-ai disponibili 10000 de lei. presupunand insa ca ai avea cresterea liniara si ca n-ai avea banii sunt absolut convins ca oriunde te duci, prieteni, banca, si le arati asta iti vor imprumuta banii si veti putea imparti profitul.

problema reala insa, este atunci cand, la un moment dat, ajungi cu profitul zero – adica investesti sa zicem 1000 de lei si scoti 1000. investesti 1001 si scoti 1000.5 (adica minus). caz in care brandingul si tot ce spui tu acolo conteaza mai putin pentru ca sunt necuantificabile direct. ce poti cuantifica este LTV – lifetime value of customer. adica, cam cat iti va cumpara clientul in medie pe “toata” durata lui de viata (sau de obicei pe 1-2 ani – pentru ca metoda asta ajunge la break-even din experienta mea oriunde intre 36 si 54 de saptamani).

caz in care daca tu acum investesti de exemplu 3000 de euro in promovare si scoti 2000 in total DAR pe urmatorii 2 ani din acei 3000 vei scoate 3500 – e acelasi rationament ca mai sus. te vei duce la banca sau la un prieten, vei luat 12000 euro, vei scoate 6000 de euro in total acum si 15000 euro in urmatorii 2 ani.

realitatea insa este “volatilitatea” investitiei. pentru ca poti estima foarte usor aceste lucruri, si chiar ar fi bine sa ti le calculezi. pentru ca te vor ajuta pe viitor sa vezi unde ai de lucrat – branding, continut de calitate, seo, email marketing, remarketing, ux etc.

nu vei mai bajbai aplicand toate metodele de pe internet ci vei stii exact ce sa cauti si sa faci.

si astfel iti va rezulta ca vei avea nevoie per total de un buget de, sa zicem, 20 000 euro pana ajungi la break-even in 46 saptamani si te vei astepta la un profit de 40 000 euro dupa 2 ani (ROI – 100%/2 ani – orice banca ar fi invidioasa 🙂 ). “volatilitatea” insa inseamna ca daca iti apare un concurent nou, daca apare un furnizor nou, daca se schimba ceva in piata si, din calcule, rezulta ca tie iti mai trebuie inca, sa zicem, 2000 de euro in plus la cei 20 000 ca sa obtii in final aceleasi cifre (+2000 de euro) aproximativ in acelasi timp si NU ii ai – atunci s-au cam dus toti pe apa sambetei. pentru ca breakeven-ul se va muta de la 46 de saptamani la 180, si profitul dupa 2 ani din 22000 se va face 23000 (adica doar 1000 peste investitie).

caz in care, tu ca patron, vei fi invidios pe angajatii tai care vor fi castigat mai multi bani decat tine in tot acest timp. si la fel se poate intampla si dupa 3 ani. si dupa 5 ani. tot ce poti face este “sa-ti stii lungul nasului” – adica sa stii cand si unde te opresti si ce riscuri nu ai acoperite. si niciodata sa nu-ti investesti toti banii intr-un singur business. investeste 1/10 din ei, fa calculele si vezi ce rezulta. daca merita da-i bataie, daca nu atunci cauta altceva. daca merita si se intampla ceva vei avea tot timpul backup.

metoda de calcul am numit-o eu “comert electronic strategic” si o voi detalia aici in masura interesului din partea ta. este extrasa de noi din analiza catorva sute de magazine on line pe care le-am lansat impreuna cu clientii nostri in ultimii 12 ani de activitate.

lasa-mi un comentariu cu intrebari, aboneaza-te la lista, da share/like etc si eu voi continua sa detaliez metoda.

(1/129)