Comert electronic de la A la Z
Blog

Cat costa un magazin online si de ce?

Acum exact 20 de ani, plus minus o ora, nu aia de vara, eram in trenul spre Suceava si mai aveam putin pana acolo.
Cu lotul Brasovului la Olimpiada de Info.
Si discutam de algoritmi, programare dinamica, Dijkstra, backtracking, cutia lui Dirichlet si multe altele.
Era vagon deschis.

La un moment dat, se apropie un nene imbracat modest si ne intreaba
“Nu va suparati, in ce limba vorbiti dvs? Ca parca suna pe alocuri romaneste dar sigur nu e romaneste.”.
Noi – “romaneste, cum sa nu sune a romaneste? Toate cuvintele sunt in limba romana.”.
Moment in care se retrage rusinat.

Ne pregatisem cel putin 3 luni pentru olimpiada asta in acelasi cerc inchis de 6-10 oameni.
Ziceai un cuvant si toata lumea intelegea 3 pagini de carte.
Ca exemplu – “merge cu programare dinamica”.
Punct.
3 zile de studiu si 5 pagini de carte se rezumau in fraza asta scurta.
Nu mai trebuia sa spui nimic.

Toata lumea intelegea perfect.

Abia a doua zi ne-am prins de fapt ca noi vorbeam doar cu neologisme si termeni tehnici.
Dintr-un domeniu care avea putini ani de prezenta in romania.

17 ani mai tarziu, dupa 9 ani de facut si vandut magazine online,
mi-am dat seama ca am avut o gramada de intalniri cu posesori de afaceri din Romania
care nu au avut curajul sa spuna “Nu te supara, in ce limba vorbesti tu acolo?”.
Probabil au plecat mai departe rusinati pe interior, ca in afara nu se vedea nimic.
Si de aici o gramada de probleme.
Cu noi, cu concurenta noastra, iar cu noi, iar cu concurenta noastra si tot asa.
Castiga primul care pricepea ca interlocutorul tau nu intelege ce vrei de la el.
Pentru ca in zona magazinelor online daca nu stii ce inseamna
PPC,SEO, KPI, CPM, CPA, CPC,LTV poti ajunge sa arunci bani ferm convins
ca agentul de vanzari sau freelancerul care iti vinde ceva e meserias.
Si ca iti va face cel mai bun magazin online posibil.
Si vei judeca dupa alte criterii decat cele de profitabilitate sau return on investment.

Si uite-asa imi permit sa scriu articolul de mai jos.

Daca intrebam designerul
Un magazin online este cu atat mai scump cu cat are mai multe floricele.
Sau nu le are, daca e minimalist.
Sau daca e grunge si se poarta grunge.
Si fonturi nu-stiu de care.
Si simetrie intre elemente.
Si chestii care tie iti linistesc ochii si mintea si nu-ti dai seama de ce.
Dar el stie precis.

Daca intrebam programatorul
Un magazin online este cu atat mai scump cu cat are mai multe linii de specificatii date de client.
Pentru ca fiecare se traduce in multe alte linii de cod.
Si alea costa timp.
Si apoi vine clientul si spune ca nu aia vroia.
Sau ca e gresit.
Sau ca e tampit si nu intelege.
Si apoi vede parte din munca lui aruncata la gunoi si trebuie sa o refaca.
Altfel.
Pentru ca clientul a uitat sa-i spuna ceva.
Iar clientul da vina pe programator – “programatorii astia sunt o alta specie de oameni…
sunt un soi de extraterestrii… care nu inteleg limba romana”.
Cam ce zice si programatorul despre designeri.

Daca intrebam clientul
Un magazin online este cu atat mai scump cu cat e facut de o firma mai mare, cu renume.
Cu sediul central, loc de parcare rezervat, mocheta pe jos si plasme pe pereti.
Si cu fete imbracate office care raspund oricand vrea el la telefon
si se prezinta oricand vrea el la sediul lui ca sa mai discute.
Sau daca n-are bani de aia cu sediul central cu cat e mai frumos layoutul.
Si i se linistesc ochii si mintea cand il vede.
Si nu stie de ce.
Dar designerul stie.

 

In realitatea mea insa nu exista un magazin online scump sau nu.
Exista mai multe variante.
Poti cumpara magazinul online in sine la fel cum poti cumpara consultanta de business online
mascata in pretul magazinului online.
Povestea vietii mele.
Recunosc, eu asa mi-am pozitionat vanzarea.
Pana am facut burnout si m-am lasat.
Ia sa faca burnout si concurentii mei.
Pentru ca mi se parea corect ca omul intai sa inteleaga ce cumpara de la mine,
la ce il foloseste in urmatorii 3-5-9 ani si cum scoate bani cu el.
Ca sa aiba de unde sa ma plateasca.
Si sa ma plateasca cu bucurie.
Cateodata mi-e reusit.
Unii inca ma mai suna sa-mi dea bani.

 

In realitatea mea, exista mai multe preturi pentru magazinul tau online.
Cu variatii destul de mici asupra mediei.

0-20 euro, 200-600, 1500-3500, 7500-15000, 30000+.

Pretul asta ar fi aproximativ costul in primele ~12-18 luni de folosire.
Daca discutam de SaaS (hai intreaba ce-i asta, nu-ti fie rusine…vei avea doar de castigat).
Adica in primele 36-54 de saptamani cand ar trebui sa ajunga la break-even.
Adica la profit zero.
Sau 1 leu cum imi place mie sa-i spun.
E mai linistitor pentru minte.
Nu si pentru ochi :).
Designerul nu stie de ce.
Programatorul insa stie.
Daca te regasesti cumva intre aceste intervale atunci
– fie ai avut noroc si ai dat de o firma care ti-a subventionat (de cele mai multe ori fara sa stie) magazinul
– fie ai platit plasmele de pe pereti si sediul central.
Sau linistea ochiului tau.

Si acum sa le luam pe rand:

Magazin online care costa pana in 20 euro

Este de obicei un magazin online self-service, gen shopmania sau cele pe care ti le da orice firma de webhosting din cpanel – dai un click si ai magazin online prestashop, woocommerce, opencart, magento si inca cel putin 100.

Avantaje: – cost redus.

Dezavantaje: – ala e. daca face ce ai tu nevoie e perfect. daca nu, atunci cel mult poti cumpara o tema sau ceva pluginuri care posibil sa nu mai mearga cand se face update automat.

Este indicat: daca vinzi un numar mic de produse, fara marimi/dimensiuni sau alte chestii speciale.
Daca incasezi cu cash sau cu modulul de plata default (daca are).
Foarte bun in piata de desfacere nesofisticata – adica daca produsele se vand singure si nu prea conteaza cat de urat e site-ul.
De exemplu – pantofii din dragonul rosu (adica aia care costa maxim 2$ in china), becuri led/proiectoare led sau alte gadgeturi ieftine aparute recent pe piata. Sau piese de schimb gsm/audio/etc.

E perfect pentru tine mai ales daca nu stii cu ce se mananca.
Vei invata facand.
Poti citi materiale de ecommerce 7000 de ore ca mine sau poti incepe direct.
Improvizezi tu pe parcurs ca de-aia esti antreprenor.
Mai poti intreba un prieten care are 100 de ore avans.
Sau te poti duce la shopmania, lista 50 de produse (e gratis) si vezi ce inseamna sa le vinzi online.
Le mai dai bani sa iti aduca si clientii si gata shop-ul.
Sigur iti vei recupera cei 20 de euro investiti.
Nu stiu cu timpul.
Cam ca si cu toolurile alea de productivitate – daca iti ocupa mai mult sa te organizezi decat sa faci treaba probabil ca e ceva in neregula.

Deci – fa-ti magazinul, intreaba pe grup cand iti vine control la usa, suna clientul si livreaza-i si vezi tu de acolo.
In 1-2 ani o sa investesti vreo 500 de ore si esti un mic expert.
Poti sa incepi sa-ti dai cu parerea pe grup spre aia cu 100 de ore.
Intotdeauna un copil de clasa a 4-a poate invata o gramada un copil de clasa a 2-a si el sa nu stie nimic fata de un student de facultate.
Asta cu expertii e depasita.

Am vazut cel putin un magazin online care a vandut produse din dragonul rosu de 2 000 000 lei noi in primul an pe sistemul asta.
Patronul era avocat care facuse burnout.
Mai avea 3 dinti in gura din cauza bolilor.
N-avea nicio treaba cu tehnologia.
Stia insa sa mearga in Dragonul Rosu si sa negocieze bine cu chinezii.
Il stiau toti.
That’s it.
Sau altul care a rulat 1 000 000 euro in google adwords fara sa faca vreun curs de PPC.
Si era pe profit.
Vindea carti scrise de el.
Isi stia bine piata.

Magazin online care costa intre 200 si 600 de euro

Exact ca mai sus dar ti-l configureaza cineva.
De obicei un freelancer sau o firma mica.
Sau pierzi niste ore sa sapi pe forumuri, intrebi niste prieteni si dai diferenta pe un template mai acatari si niste pluginuri.
Eventual un cos intr-un pas, un captator de emailuri de-ala enervant in popup cum intri pe site, un mic blog pe wordpress, o pagina de facebook si gata.

Avantaje: – cost suportabil.
Daca ai deja o afacere offline e mai ieftin sa dai banii aia decat sa inveti tu cum se face.
Daca insa ai timp… ai timp.
Probabil n-ai si bani.
De dat.
Pentru ca daca ai si timp si bani de ce te uiti aici?
Du-te mai jos la urmatorul interval.
Sau mai bine sa-l sari si pe ala.
Mergi la al doilea.

Dezavantaje: – ca si mai sus – ala e.
Firma mica sau freelancer-ul nu-ti va mai raspunde la telefon curand.
Oricum nu in aceeasi bani.
Cu atat mai mult daca-l suni cand doarme (posibil pana spre pranz).
Si nu-l suna in si dupa sarbatorile legale.
Doarme mai mult de pranz.

Pluginurile este posibil sa te lase fix de un blackfriday cand se face update la engine.
De fapt si hostingul e posibil sa uiti sa-l platesi si sa pierzi cam tot.
Sau sa-ti sparga serverul si sa n-ai backup.
Dar bucura-te – o iei de la zero in pragul urmator.
E de bine.
Progresezi.
Orice sut in fund e un pas inainte.
Este indicat: daca vrei sa vinzi pana in 50 comenzi pe zi.
La un calcul scurt 50 comenzi/zi * 260 zile lucratoare * sa zicem 100 lei comanda medie = 1.300.000 lei cifra de afaceri.
Daca castigi 10 lei la o comanda inseamna 130 000 lei.
Berechet sa-ti iei Q7 la mana a doua.
Deci ai de unde sa-l cumperi.

Asta e perfect pentru o firma mica.
Perfect sa aduni e-mailuri.
Perfect pentru a invata singur.

Daca cineva iti spune ca iti face template customizat inseamna ca fie e un designer care inca nu s-a trezit din fumat fie ia un design de care tu nu stii, ii schimba logo si culorile si ti-l da ca original.
Am patit.
Oameni cu pretentii.
Cand le-am arata originalul mi-au facut colturi rotunjite.
“Nu-i asa ca nu mai e plagiat?!”
Nu… dar nici original nu e :).

Magazin online care costa intre 1500-3500

Eee… aici primesti fie o solutie open-source cu un design personalizat (stii tu – aia cu linistea ochilor) fie modificari custom cu design usor modificat de standard sau cumparat la 17$ de pe themeforest.

Avantaje: cost suportabil pentru o afacere care are 2-3 ani vechime si 10 angajati.
Daca cumva esti la inceput si nu ai mai avut magazin online te risti maxim.
Pentru ca ai sarit punctele 1 si 2, cele 500 de ore de self-training si arunci banii pe frumusete fara sa intelegi de unde si cum vin clientii si de ce iti cumpara produsele.
Daca totusi esti o firma cu vechime si angajati atunci stii de ce se vand produsele ca altfel n-aveai vechime.
Fii atunci atent la ce scrie mai jos.
Foarte atent!!

Dezavantaje:
Daca nu ai mai avut magazin online ca afacere cu vechime si angajati te risti maxim.
Pentru ca nu stii ce cumperi.
Si eventual vei angaja pe cineva care iti da impresia ca stie ce zice si fiind cel mai destept din firma se va certa cu consultantul/programatorul/project managerul de ecommerce de la firma care ti-l face.
Si aia te vor lasa in pace, vor zice ca omul tau se pricepe, iti vor lua banii si-ti vor presta eventual munca.
Daca se poate.
Daca nu se poate te vor aburi.
Oricum nu te vei prinde nici tu si nici angajatul tau minune.
Decat prea tarziu.
Cand oricum iti va iesi din garantie si nu vei mai primi banii inapoi.
Pentru ca nu te pricepi.
Si omul tau, angajat pe bani multi de la concurenta, se pare ca nu se pricepea nici el.
Ca altfel avea bani multi si acolo si nu venea la tine.
Si-l dai afara.
Dar ramai cu paguba.
Si suflii si in iaurt data viitoare.

Daca totusi ii asculti – nestiind cu ce se mananca incepi sa mai dai inca pe atat pe alte briz-briz-uri ne-necesare – magazin online pe facebook, sau in cel mai fericit caz pe servicii conexe – SEO la 150euro, PPC la fel, totul cu agentii partenere (“stiu eu un baiat bun!”) sau si mai bine in-house.
Daca vei vedea ceva rezultate, pe care le vei baga oricum in oala cu restul bugetului de marketing pe toata firma vei fi fericit ca merge online-ul.
Daca nu merge si ai alte leasinguri de platit le vei micsora bugetul dar nu vei stii ce nu merge si mai ales de ce (pretul, conditiile, ux-ul, etc). Pentru ca tu nu ai mai avut magazin online si nimeni nu-ti va explica de banii aia.
Ca s-au dus pe customizari sau design frumos.
Poate daca dai de o firma buna iti va spune ce nu merge si va trebui sa revii cu modificari.
Pe alti bani.
Si evtl sa-ti iei un pachet lunar de modificari.
De acum incolo.
Adio Q7 la mana a doua

Daca nu dai de o firma buna/integra, atunci cand vor fi tras tot ce se poate de la tine te vor lasa sa te duci la altii.
Ca sunt aproximativ 120 000 de firme in piata din care cel putin 50000 pot vinde online.
La 2000 euro in medie mai au de incasat 100 000 000 euro in urmatorii 10 ani.
Are balta peste.
Si 1% din piata e ok.
Ca tot sunt 1 000 000 euro.
Suficient cat sa-si ia el ca patron X6 si sa-ti dea peste nas cu Q7-le tau.
Iar tu te vei duce la unul din cei 1000 de freelanceri si cel putin 500 de firme care impart piata asta de 7 ani incoace.
Plus altiicare vor mai aparea in urmatorii 10 ani.
Si vei pati acelasi lucru pana intelegi cu ce se mananca ecommerce-ul sau te destepti si apelezi la un consultant.
Consultant de ecommerce sau consultant de acceptanta.
Unul te invata, celalalt e mai ieftin si are grija sa nu iei tzeapa.
Nu te rusina! intreaba daca nu intelegi!

Este indicat:
Doar daca ai mai avut magazin online, ai lucrat la unul sau ai un prieten bun care le-a avut.
Doar daca stii exact ce vrei de la magazinul tau – sa arate bine pentru ca piata e sofisticata sau sa se integreze cu procesele interne ca sa nu le dai peste cap cu noul canal.
Daca piata nu e sofisticata ai mari sanse sa-si dea demisia angajatii actuali ca le dai de lucru in plus ceva ce nu cunosc (inca).

Cateodata insa, n-ai ce face si primul magazin pe care trebuie sa-l faci e in zona asta.
Pentru ca nu te lasa caietul de branding sau tipologia produselor folosite – de exemplu – turism, fashion pe culori si marimi, asigurari, cauciucuri, componente IT, farmaceutice sau orgoliul ca un anume concurent al tau are site-ul mai frumos (nestiind insa ca el poate e la al 4-lea).
Caz in care te uiti la ce scrie la intervalul 0-20, iti plangi de mila si scoti banii astia din buzunar.
Apoi inveti si te uiti la 200-600.
Si tot banii astia ii scoti din buzunar.
Ca ai caiet de branding.
Sau tipologie ciudata.

Nu mai zic de consultant ca imi sariti in cap ca fac cine stie ce reclama agresiva.

Magazin online care costa intre 7.500-15.000

Aici vei primi de obicei un design personalizat plus diverse integrari cu procesul tau de productie.
Sau daca ai noroc dai peste o firma care te invata cum sa-ti schimbi procesele interne ca sa te ajute ceea ce cumperi.
De cele mai multe ori aici primesti si un minim de software de gestiune, un pic de management de depozit, un pic de marketing automatizat, ceva tehnici mai avansate de vanzare – discounturi, cupoane, concursuri, cadouri, premii etc.
Si eventual posibilitatea de a face afiliere directa automat fara sa folosesti vreo retea existenta.
Si ceva integrare cu contabilitatea.

In zona asta posibil sa primesti si toolurile necesare pentru procesare orizontala comenzi ca sa sari de limita de 200 de comenzi pe zi.
Care,apropo, se pot procesa cu orice sistem de procesare verticala cum sunt toate solutiile open-source sau cele de mai sus.

De cele mai multe ori firma iti da si consultanta de dezvoltare necesara.
Pentru ca in segmentul asta nu mai sunt 50 000 de firme din romania posibil target ci maxim 3-5% din ele.
Si atunci trebuie sa fii integru ca si firma.

Pe de alta parte aici este posibil sa nu primesti mult mai mult decat in segmentul 1500-3500 cu un freelancer pentru ca poti nimeri sa lucrezi cu o firma maricica.
Care nu te pune in contact direct cu programatorul si te lasa sa te descurci, cum fac altii.

Nuuu, firma mare te trece prin fluxul – sales manager care iti vinde solutia, account manager care urmareste relatia cu tine, project manager care da de lucru programatorului si designerului in mod organizat si sustenabil vis-a-vis de rotatia fortei de munca in acest sector si in final programatorul sau designerul.
Acelasi programator sau designer care pana la acest prag ti-ar fi facut toate cele.
Plus raspuns la telefon duminica si in sarbatorile legale sau ore indecente (de cele mai multe ori pana s-ar fi vazut cu banii sau alt client).
Poti nimeri nasol daca ai platit o firma “mare” care ti-a vandut ERP-ul sau ceva utilaje scumpe si acum, din senin, face si magazine online. Pentru ca au identificat si ei cresterea pietei si le e frica ca vin astia cu SaaS si le fura piata de aplicatii desktop scrise in 2005.
Si ei platesc mai departe un freelancer cu 1/3 din suma ca sa-ti faca tie treaba.
Si account managerul/project managerul/sales managerul il omoara pe ala cu telefoane pana nu le mai raspunde ca afla cat incaseaza ei pe munca lui.
Caz in care vor trece la alt freelancer sau alta firma mica.
Si tu vei stii ca dureaza implementarea pentru ca e un proiect complex care necesita multe ore de munca.
Asta daca nu cumva iau ei un soft open-source, ii schimba sigla si fisierele pe alocuri si il vand compilat ca fiind softul lor intern dezvoltat cu atata truda de la zero.
Iar tu nu te vei prinde pentru ca farming managerul vine cel putin odata pe saptamana la tine sa va mai etalati telefoanele scumpe, ultima masina si sa te abureasca ca e foarte complicat ce iti doresti.
Iar tie nici prin cap nu-ti trece ca te-ai fi putut duce direct la sursa.
Care te-a si ofertat cu 3 luni inainte si le-ai dat cu flit.
True story.
Firma cu 24 000 000 lei cifra de afaceri.
Concurenti care vand online cel putin de doua ori pe atat.

Bineinteles ca daca faci o vizita inopinata vei cunoaste cel putin 5 persoane care se ocupa intens de proiectul tau (dar voi detalia aceste lucruri in articolul urmator – cat costa un erp si de ce).

Avantaje:
Daca lucrezi direct cu o firma specializata, care in banii astia iti da si consultanta necesara ecommerce, eventual lansand inaintea ta pe aceeasi industrie alte firme, iar tu ai deja o afacere de 5-10 mil lei/an si buget de minim 25 000 euro de promovare – esti cel mai norocos.

Daca ai trecut prin toti pasii de mai sus (0-20 etc) si ai deja minim 5 angajati, faci 50-70 comenzi pe zi si ai nevoie de automatizari logistice si de marketing – poti fi cel mai norocos daca dai de o firma integra.
Casca bine ochii.
Intreaba de referinte.
Du-te in vizita la referinte.
Cere garantii.

Dezavantaje: daca esti o firma mare, cu caiet de branding, cel putin 3 oameni care se vor ocupa separat de magazinul online (vanzari, logistica, marketing) si care ajunge la un intermediar, de obicei cei care ti-au vandut erp-ul sau b2b-ul, atunci te-ai ars.
Singura rezolvare va fi sa numesti un singur om responsabil si ia-o de la 0-20.
Sau 1500-3500 daca tii la caietul de branding.
Daca nu tii, inventeaza un brand nou, eventual pe o firma noua cu care sa te joci.
Atentie – nu uita cand ai terminat de jucat sa treci la pasul urmator.
Altfel exista riscul ca toti reselleri tai sa afle ca de fapt tu ca distribuitor/importator esti in spatele acelui magazin care canibalizeaza toata reteaua de distributie si retailerii online (cu un scop nobil initial – sa vezi elasticitatea pretului sau culoarea banilor – vezi varianta ebook pt ce inseamna asta si sa inveti cu costuri ieftine).

Daca te astepti sa primesti si ERP in intervalul asta – o sa ai o mare surpriza.
Asa ca fii sigur de la inceput ca ce ai primit e suficient.
Pentru ca aia va fi cam tot.
Te va costa multicel sa-l modifici dup-aia ca sa-l faci ERP.
Si obligatoriu ia-ti pachete de mentenanta/asistenta lunara.
Nu stii cand ai probleme.
Si e cel mai ieftin sa dezvolti magazinul in timp.

Este indicat:
Firmelor care vand deja online 50-100 comenzi pe zi, eventual au o retea de distributie (caz in care vor cumpara si modulul B2B sau SFA depinde de tipic), au trecut prin inca cel putin 2 solutii, au procesele interne gata cristalizate, si un buget de marketing online lunar peste 3-5000 euro.
Caz in care ar trebui sa insiste mai mult pe masurarea indicatorilor cheie din procesul de analiza strategica a businessului online (adica ce voi detalia intr-un articol viitor daca imi spuneti ca va intereseaza sau va abonati la posturile mele si vad ca nu scriu doar pentru robotii lui google).

Magazin online care costa peste 30.000 euro

Segmentul asta il voi detalia in ebook.
Aboneaza-te ca sa-l primesti imediat ce il termin de tehnoredactat.

Tot ce trebuie sa stii momentan e ca daca vrei sa faci totul in-house si repede cam aici vei ajunge.
Nu atat cat vei plati programatorii angajati (un backend developer, un front-end developer, un analist) ci cat vei pierde ulterior.

Ca si cost de oportunitate ca reinventezi roata.
Poate sa ai noroc daca porniti deja de la un open-source si invatati pe parcurs.
Adica cost de oportunitate pierduta – cat ai fi castigat profit in vanzari daca alegeai alta solutie versus asta.
Detaliez in ebook.

In concluzie:

Nu exista o concluzie uniform valabila.
Dupa cum ai vazut depinde foarte mult de tipul afacerii in care esti, de tipul de produse pe care vrei sa le vinzi online si de limita geografica unde vrei sa activezi.
Apropo – subiectul trateaza doar Romania – daca vrei sa vinzi ceva simplu, gen caiete cu sina, in toata europa uita-te de la 7.500 euro in sus daca nu vrei amenzi pe tva si alte neplaceri cauzate de 10 valute.
Si nici 10 oameni la marketing.

Sunt absolut convins ca am omis aici cel putin 4 segmente de piata.

Corporatistii care vor sa-si faca magazine online ca sa se laude la o bere ca au si alta activitate in afara celor 12 ore de la birou si 5 de somn.

Mamicile in concediu de maternitate – pe bune – NU va apucati de un magazin online decat daca ati mai avut si inainte unul sau mai bine doua.
Si sa nu fie sex-shop… trust me!
Alea sunt operate mai bine de barbatii in concediu de maternitate 🙂 .

Si sigur am uitat si “stay at home moms” – care de obicei vor sa cumpere ieftin jucarii, haine si cosmetice bio – desi, daca au un copil marisor, sunt suficient de energice/destepte si hotarate ca sa-si gaseasca usor traseul prin cele explicate mai sus si mai ales sa inteleaga repede care-i treaba cu magazinele online.
Credeti-ma – floare la ureche fata de un copil in intervalul 2-3 ani.

Iar al 4-lea segment sunt firmele care au produse ce aparent nu se pot vinde online.
Cum ar fi fost masinile daca ziceam asta in 2012.
Si care, cu un advisor bun, pot face minuni cu foarte putini bani.
Cam cum era cu IT-ul in 2000.
Sau cu cartile in 2007.
Sau cu bio in 2009.
Sau acum cu hainele din China dropship in US.
Sau hainele de firma din US livrate in China.
Ca in EU inca e o lege ciudata.

Gata.
Pentru moment!

Fiind duminica, cu copiii dormind la pranz, am scris acest articol mai relaxat.
Exprima insa punctul meu de vedere in totalitate si daca il considerati interesant dati share, like, trimiteti-l tuturor prietenilor interesati de subiect, abonati-va la newsletter sa va trimit ebookul si spuneti-mi daca am uitat vreun caz.
Sau daca chiar sunteti un caz intr-o situatie particulara dati-mi un semn – aici in comentarii sau pe e-mail si va ajut.
Gratis daca ma lasati sa public un studiu de caz anonim.
Sau o continuare a articolului.

Si acum, lasand glumele de duminica la o parte, mai mult decat cat costa un magazin online si de ce, EU cred ca e mult mai important mindset-ul pe care-l ai cand pornesti magazinul online – a facut diferenta la cativa posesori de magazine online care au pornit de la zero si au crescut mari, cu care am lucrat personal.
Abia mai apoi alegi cum sa operezi magazinul online si cu ce firma de implementare sa lucrezi.

Si daca vi se pare interesant subiectul spuneti-mi si scriu un articol si saptamana viitoare.

Altfel, asa din senin, ma gandeam sa scriu despre:
– pregatiri necesare lansarii unui magazin online – checklistul necesar ca sa nu ai surprize in primul an de functionare; suprize = bani/timp pierdut
– indicatori cheie in procesul de analiza strategica a businessului online
– “culoarea banilor” atunci cand vinzi ceva online – e varianta f simpla fara nicio formula complicata de la “elasticitatea banilor”.
– probleme des intalnite in colaborarea cu o firma/persoana care implementeaza magazinul online si solutii usor atipice de depasire/rezolvare a impasului.
sau cum spuneam
– mindset-ul necesar atunci cand vrei sa pornesti si apoi sa conduci un magazin online
Si daca nu vorbesc romaneste, dati-mi de stire. Nu va fie rusine!
Traduc.

Nu uitati de like, share, forward pe e-mail, tag etc. Prietenii va vor multumi! 🙂

(1/2,153)

Join the discussion

  1. Niculae Bucur Ion

    De ceva vreme nu am mai citit un asa complet articol despre webdeveloper si nu numai. Felicitari.

    • adiz

      mersi. sa-mi spui pe ce tema ai vrea sa mai scriu.

  2. George G

    Salutare!

    Cum vindem servicii prin magazin on-line?

    Bravo ție că faci și consultanță, pentru asemenea servicii nu ar merge fără, cred eu. De ce faci tu burnOut și nu angajezi o echipă care să povestească potențialilor clienți?… Poate cu mai puțină pasiune, e adevărat… Dar scapi de burnOut. Și cu mai multe întrebări, deschise… pe metoda funnel.

    Succes!
    G.

    • adiz

      am gasit si metoda cum scapi de burnout. de-aia vreau sa le spun si altora cum.
      servicii prin magazine online – floare la ureche! incerc sa revin cu un post. mai ales ca serviciile alea de care cred eu ca intrebi tu merg de minune. pe testate.
      buna ideea cu funnelul.

  3. razvan

    asta e posibil sa fie cel mai retardat articol pe care l-am citit vreodata…
    sau macar in ultimele 12 luni…

    eu inteleg ca esti ‘programator’.
    scrisul nu este punctul tau forte.

    poate ar fi mai bine sa ramai la ce stii sa faci: la programare.
    nu la scris.
    zici ca a scris articolul un copil de clasa a 6a.
    care vrea si el q7.
    sau x6 ca sa bata q7-le tau.

    • adiz

      singura chestie nasoala cu limba romana din tot ciclul gimnazial este ca din cauza lecturii obligatorii am ramas cu doua impresii total gresite. prima ca atunci cand incepem o carte si vedem ca e proasta stam, induram si o citim pana la capat (din obisnuinta). si ramanem cu o mare frustrare a timpului pierdut.
      si a doua ca nu stim sa folosim telecomanda cand ne uitam la o emisiune proasta.
      acum termenul proasta e discutabil in orice context. dar in acestea doua as prefera sa-i dam echivalenta “nu sunt in target”.

      daca citesc o carte si nu rezonez sau daca ma uit la o emisiune si nu rezonez – nu sunt in target. ma uit la alta unde sunt. poate altcineva o sa scrie acest articol in rime si o sa fii in target.

      pentru ca daca citesti/vezi ceva si nu esti in target poti folosi telecomanda. sau butonul X din dreapta sus. nu trebuie sa stai sa induri pana la capat. mai ales cand e asa lung.

      nu neg ca e foarte posibil sa fii uitat gramatica de clasa a 6-a si sa fii pierdut niste virgule – au trecut vreo 26 de ani de atunci timp in care n-am scris mare lucru. DAR sa nu uitam, nu scriu aici ca sa particip la olimpiada ci ca sa afle lumea dedesubturile unei industrii pe val.

      si pentru ca aveam 2 ore de pierdut duminica. nu 4, ca sa am timp sa-l si corectez atent.

      am vazut ulterior ca exista niste greseli, am vazut ca dau o tenta neclara anumitor informatii, dar am considerat ca e ok asa – cred ca asta face parte din placerea lecturii in stilul asta umoristic/sarcastic pe care am vrut sa-l abordez. daca nu mi-a iesit… o sa mai incerc de cateva ori pana imi iese. revino peste vreo 3 ani.

      insa cat timp eu stiu persoane care au dat sute de euro sa afle informatiile de aici si altii care au pierdut mii de euro ca nu le stiau… cred ca scopul scuza mijloacele. nu am zis ca ma pricep sa scriu corect in limba romana. am zis ca 12 ani de zile am lucrat intr-o industrie care nu e tocmai ok. si am vrut sa afle si altii asta.

  4. Bogdan

    Da’ stiu ca ai avut ceva rabdare. 🙂
    Dar si eu ca sa citesc.

  5. Madko

    Adi, foarte fain postul. E clar, nu e pentru orice “Razvan”. Mi-ar placea sa citesc despre “pregatiri necesare lansarii unui magazin online” daca tot esti dispus sa dai din casa.
    Multumesc!

    • adiz

      pai dau din casa ce vrei… ca nu e neaparat casa mea :)).
      plus ca am auzit eu de o teorie de acum 2500 de ani cum ca daca ii ajuti pe altii sa-si rezolve problema ti se va rezolva si tie :). karma parca ii zice :).
      cat despre concurenta – daca esti cu adevarat intr-o piata care are concurenta si nu ai 1000 de angajati inseamna ca esti intr-o piata gresita. cauta alta mai abundenta :).

  6. Radu Voicu

    M-ai nervozat cu commentul asta: “cat despre concurenta – daca esti cu adevarat intr-o piata care are concurenta si nu ai 1000 de angajati inseamna ca esti intr-o piata gresita. cauta alta mai abundenta :)” si musai sa iti raspund:

    Din fericire eu sunt pe o piata pe care exista concurenta si nu sunt intr-o piata gresita, ci de nisa (asa ii zice, deh, n-am inventat eu termenul). Se numeste modelism. Unde mama dracului e firma aia care vinde produse hobby-grade si premium hobby care are 1000 angajati? 😛

    Nu-ti mai zic de celelalte doua ramurele de business (frigidere portabile premium si kituri de casute de lemn premium) ca o sa intram in detalii si nu mai terminam pana dimineata. Asa-mi place mie, sa fiu mai outsider si sa vand produse de nisa, nah! Asta nu inseamna ca nu exista concurenta, concurenta poate sa faca si cineva cu un singur angajat (ca mine), nu trebuie sa aiba 1000 de oameni – si pentru mine, conteaza sa POT sa fac concurenta cuiva. Imi place ce fac si ma mandresc cu ce fac, indiferent ca lumea zice “uite-l si pe tampitul asta” sau “wow, ce idee misto ai avut” 😀

    EOF

    • adiz

      nu asta vroiam sa zic. vroiam sa zic ca nu exista concurenta reala decat in telecom si detergenti. ca in petrol si energie isi baga nasul statul.

      acum – exista nise mici si nise cu potential. nisa mica e atunci cand nu exista putere de cumparare (cum era sa vinzi drone acum 4-5 ani). din fericire de la integrarea in UE incoace in romania a crescut mult puterea de cumparare. deci esti pe o nisa cu potential. ceea ce inseamna ca nu ai o piata fixa pe care sa ai concurenta si sa fie nevoie sa iei din cota ei cu orice tactica CI iti cresti singur piata si maresti astfel cota. si daca esti integru/fair clientii aia iti vor ramane tie.

      oricum mindsetul ca nu ai concurenta si ca toti contribuiti la cresterea pietei e cel care conteaza. pentru ca va veti ajuta sa o cresteti. pana va deveni suficient de mare sa intre cineva gen emag. caz in care va creste accelerat si voi veti creste odata cu el. si-uite-asa au trecut 15-20 ani. caz in care vei gasi alte nise de crescut si vei avea un lifestyle business ok din ce faci acum.

      si daca pornesti de la mindsetul asta atunci indicatorii tai de marketing strategic iti spun ca trebuie sa faci awareness. si asta e super simplu de facut cu facebook de exemplu. eu habar n-am ce zici tu ca vinzi DAR sunt convins ca as putea fi in target si totusi n-am auzit de ele pana acum – deci tu si “concurentii” tai mai aveti de lucrat. nasol era daca nu mai aveati de lucrat si totusi nu auzeam de el.

      daca nu ai “concurenta” deloc si esti primul pe piata atunci e o problema. daca in maxim 2 luni nu apare niciun concurent se cheama ca esti “ahead of time”. si asta e nasol rau. ca te costa de te-ndoaie sa faci o piata inexistenta. daca vin altii inseamna ca lucreaza si altii la asta. bine – mai poti fi “laggard” – adica sa incerci acum sa vinzi televizoare cu tub catodic sau cu plasma (aia care se strica, inainte de lcd si led). nu am zis cu lampi ca pt alea s-ar putea sa fie o piata :).

  7. Ionut Popa

    Salutare,

    Eu incerc sa ma specializez pe Shopify, pe care il vad ca avand o serie de avantaje importante pentru cei care vor sa porneasca primul magazin online, nu au foarte multi bani de investit initial si sigur nu au bani de bagat in hosting, troubleshooting, backup site, interventii cand se strica samd, adica pentru oameni care ar vrea sa se concentreze pe atras clienti, marketing samd, fara a se baga prea tare in partea tehnica.

    Din ce vad insa romanii nu se arunca prea tare pe Shopify, poate si pentru ca incepe la 30$ pe luna pentru planul de baza.

    Sunt curios sa aflu si parerea unui specialist in ecommerce despre Shopify, ma intereseaza in principal de ce nu este o solutie OK pentru inceput de drum, ca pe hartie pare o solutie excelenta, din ce inteleg eu citind documentatia Shopify…

    Mersi

    • adiz

      da. daca esti in america sau alte zone. echivalent romania e shopmania. nu la fel de dezvoltat dar suficient.
      pe hartie e f buna solutia DAR in realitate e ceva mai scumpa SI nu cred ca are integrare cu Fancourier, Cargus, Mobilpay, etc.

  8. daniel

    ti-am dat e-mail-ul si nu am primit cartea sunt eu mai special?

    • adiz

      salut. esti foarte special pentru mine pentru ca esti printre putinii care au fost interesati de ea.
      dar dupa cum scria acolo inca nu am tehnoredactat-o. fii fara grija ca o trimit asap. plus altele zic eu si mai interesante.
      nu am tehnoredactat-o pentru ca nu stiam daca exista interes. acum ca stiu voi face asta. imi va lua cat mai scriu inca 2-3 articole DAR am promis. fac. probabil voi fi mai retinut cu promisiunile pe viitor.
      btw: daca te pot ajuta cu raspunsuri la probleme specifice care poate nu s-ar regasi acolo lasa-mi te rog in comentarii. daca sunt private spune si nu il public, iti raspund personal pe e-mail.

  9. david

    Articol specific blogosferei romanesti: vrei sa para interesant, dar lasi impresia de aroganta, razi de corporatisti dar folosesti romgleza fix ca ei, ii mananci pe altii de fund si ii iei de sus pentru ca nu e asa: tu le stii pe toate. Incearca sa fii constructiv si umil ca asa au ajuns aia din afara sa fie milionari din internet. Aia pe care toti ii copiem intr-o mica sau mai mare masura, poate poate cand vom creste mari vom ajunge ca ei. Spor la treaba!

    • adiz

      mersi de feedback. nu am intentionat sa fiu arogant. am intentionat sa fiu sarcastic. si putin hazliu. o sa ma straduiesc mai mult pe viitor.
      eu cred ca suntem deja suficient de mari sa ajungem ca oricine vrem noi. important e cum planificam asta si pe ce piata activam.
      probabil ai vazut deja ca restul articolelor erau putin diferit scrise. incerc mai multe stiluri pana vad ce prinde.
      face parte din planul meu de a deveni milionar daca tot am crescut mare :).
      nu rad de corporatisti. decat daca au magazin online. pentru ca in final vor pierde o gramada de bani. am lucrat cu cel putin 20 ca sa stiu ce vorbesc. 1/20 rata de succes. dar ala nu e neaparat corporatist. e cu contract pe perioada determinata si-l tine corporatia in sah suficient de des ca sa se ocupe si de magazinul online.
      nu vorbesc din carti. ce vei citi aici reflecta 100% experientele mele. din 12-16 ani. in Romania.

  10. Laurent

    Salutare,

    Felicitari pentru articolul de mai sus. Este foarte interesant sa citesc informatii de genul ce sunt aplicate pe piata romaneasca. In momentul de fata incerc sa ma documentez pe partea de “self publishing” pe piata romaneasca, in sensul ca scriu o carte pe care NU vreau sa o public printr-o editura. Ai avut experiente in acest domeniu? Ce ai putea sa ma sfatuiesti?

    Daca vrei sa dezbatem mai pe larg subiectul, ma poti contacta si pe email.

    • adiz

      ai pe mail mai detaliat.
      din ce stiu eu sunt foarte multi care au facut self-publishing.
      te duci la cineva experimentat sa ti-o tehnoredacteze si sa o scoata si aia e.
      eu personal am mai lucrat cu Tehnomedia din Sibiu. lucreaza profi si convenabil ca pret. din ce stiu eu ei au facut cam toate cartile Teora.
      mai sunt si altii pe piata.

      teoretic le dai documentul, banii si ei iti scot cartea in cate bucati vrei tu.
      daca vrei sa o scoti singur vezi cursurile lui Gerry Roberts. el de ex iti face super-profi dar de la 25kE in sus.

      daca nu asta era problema atunci spune-mi te rog mai concret.

  11. Simulov

    Buna ziua tuturor.
    Multe felicitări pentru articol.
    Ma bucur sa vad cum aproape zilnic, se tot postează diverse despre mediul online. Și mai tare ma bucur atunci când vad ca toată lumea știe cheia succesului.
    Site-uri bune cu bani putini.
    Trist este însă, că nimeni nu spune ( și nu din lipsa de informație) ca de fapt sa ai un magazin online, sau un site care arata bine, nu mai este suficient !
    Rare ori am văzut postari despre optimizarea ratei de conversie, ca de fapt asta este cheia care deschide buzunarele clienților și le umple pe ale noastre.
    Oare de ce nu se vorbește despre cum sa faci un site care vinde ? Sunt bilioane de site-uri care arata bine, și oamenii sunt mulțumiți ca vad ceva frumos însă putini se întreabă înainte sa pună bazele unui site , oare am ales bine firma ? Oare oamenii ăștia îmi vor crea ceva prin care eu sa vând ? Imaginea contează, însă funcționalitățile și strategiile de marketing sunt motorul unui site.
    Aștept cu nerăbdare sa vad un nou articol.
    In rest, sănătate și numai bine !

    • adiz

      mersi. o sa ajung si acolo. dar cred ca mentalitatea ar trebui sa fie putin diferita – “conversia” nu este cheia care deschide buzunarul clientilor pentru a-l umple pe al nostru, conversia este un indicator al valorii pe care o oferim clientilor nostri astfel incat sa ne dea banii lor.
      imaginea, tacticile conteaza mai putin cand ai o strategie. exista insa domenii putin sofisticate unde imaginea nu conteaza deloc. probabil unde vinzi tu conteaza. dar atunci conteaza sa ai si o strategie de termen lung, sa intelegi in primul rand valoarea produselor tale pt client si apoi sa ii cauti sa-i tragi de maneca. nu de buzunar!!
      dar stai linistit – mai am multe de povestit, inclusiv astea. de-abia am lansat de o saptamana blogul.

  12. Simulov

    Lucrez în domeniu de ceva vreme, suficienta încât sa întâlnesc tipologii de clienti diferite.
    Oameni care au avut un scop bine definit înainte sa își pună bazele unui site : sa fiu cunoscut și sa fac bani. In acelasi timp, acești oameni astăzi, sunt frustrati, speriați și sceptici cu privire la firmele care le promit la fel de mult ca la început, sau chiar mai mult…și care nu fac nimic mai mult decât un site de prezentare în care nu includ măcar, măcar partea de SEO on site! Ma întreabă, și eu răspund: cat dai , atâta face ! Firmele de duzina din România sunt în creștere continua , toată lumea face site-uri , toată lumea promite. Din punctul meu de vedere, și poate doar din al meu, în 2016 sa ai un site care arata bine , nu mai este un lux, este evident …normal. In schimb, sa ai un site din care sa faci bani, este din ce în ce mai greu. De ce ? Pentru ca oamenii au fost mințiți ca un site care convertește, este un site care arata bine (eventual un template de pe themeforest, făcut pe WordPress, și baaang…uite ce site mișto! Termen de realizare, 2 zile) și este ieftin. Ma doare, și nu sufletul ca nu sunt genul sentimentalista când vine vorba de clienti, ma doare la buzunar. De ce conversia este cheia care deschide buzunarul clientului ? Pai pentru ca el câștiga bani, câștig și eu ! Zici viziune pe termen lung ? Pai cam asta înseamnă. Ne îmbrăcăm frumos, și ieșim în oraș! A se înțelege webdesign și promovare de oricare doar sa fie SEO și video Marketing.
    Apropo de video Marketing, a crescut demențial traficul adus din video pe site.

    • adiz

      se cheama sofisticarea pietei. initial era suficient doar sa fii prezent. acum e putin mai complicat de atat. cam toata lumea e prezenta.

  13. Ionut Colonelu

    Foarte mult adevar in cele spuse. Excelent. De apreciat.

  14. Iudita

    Buna,

    Articolul tau e interesant pentru mine, deoarece incerc de ceva timp (4 ani) sa intru in online si m-am lovit de tot ce zici.

    Totusi nu stiu ce sa fac in continuare. Deci din cate inteleg ori investesti timp 500 ore, ori investesti bani, 7500 euro. Eu nu le am nici pe una nici pe alta, ai vreo solutie?

    • adiz

      pai atunci incearca din alt unghi – de ce vrei sa intri in online daca nu ai(momentan) nici timp nici bani? care e acel “unfair advantage” pe care totusi il ai si care te-a facut sa iei decizia ca iti doresti sa intri in online dar inca nu esti dispusa sa iei bani si timp din alta parte pentru asta? vezi poate te poate ajuta celalalt proiect al meu – nucleo.ro

  15. Iudita

    Pai vreau sa ma extind, am o firma de 13 ani, am clienti pe FB care comanda si as dori sa devenim profesionali.

    asta e https://www.facebook.com/Partener Tex

  16. Iudita

    Am citit din nou articolul, de 2 ori, deci ideea e ca nu scapi de orele acelea investite.
    Adica daca nu le ai trebuie sa te intorci la ele. Deci pana cand am 20-50 produse vandute pe zi trebuie sa stau in zona de woocomerce.

Comments are now closed.